Suma record cheltuită de coaliția PSD-PNL pe publicitate TV și online în doar o lună
Coaliția PSD-PNL a cheltuit într-o lună cât cheltuiește într-un an pe reclame o mare companie din primele 20 din România. Este fără precedent ca un partid sau o coaliție să mizeze atâția bani pe alegeri.
37 de județe cucerite din 41;
19 mandate europarlamentare câștigate din 33;
Aceasta este performanța politică a Coaliției de guvernare. Iar acesta este prețul.
Alianța PSD-PNL a câștigat alegerile europarlamentare cu un scor care se apropie de 50%. Rezultatele nu sunt finale în momentul publicării acestui articol, însă scorul nu se poate schimba într-un mod semnificativ.
Noutatea lui 9 iunie 2024 a fost reprezentată de comasarea alegerilor. Din cele două alegeri, europarlamentare și locale, legea a permis televiziunilor să încaseze bani doar pentru europarlamentare. Astfel, toți banii la care face referire documentarea s-au plătit de către partide pe „factura de europarlamentare”. Asta chiar dacă unele dintre mesaje din spațiul public au ținut de locale.
Sursa documentării sunt datele raportate către AEP de către partide. Din acestea rezultă cheltuirea următoarelor sume pe publicitate:
Raportarea partidelor către AEP este eterogenă, fiecare partid trimite facturile în mod specific (unele sunt defalcate pe TV și online; alte sume sunt puse la comun).
La această sumă pe publicitate din timpul campaniei se adună peste 250 de milioane de lei (50 de milioane de euro) plătite de PSD și PNL în ultimii trei ani pentru ceea ce experții au arătat că reprezintă cumpărare de imagine favorabilă pe site-urile de știri, în special, pe site-urile televiziunilor.
Pentru campania din 2024 nu am luat în considerare tipăriturile și banii alocați pentru vestimentația politică (șepci, tricouri, veste).
Banii au fost dați din surse private, dar statul îi decontează partidelor
PSD a folosit cele mai mari resurse financiare pentru promovarea pe televiziuni sau în mediul online, potrivit datelor raportate până în acest moment către Autoritatea Electorală Permanentă.
6 milioane de euro au adus mesajele social-democraților mai aproape de electorat. Pentru toate partidele sursa de plată inițială pentru europarlamentare este privată. Astfel, până acum, social-democrații nu au folosit banii din subvenție, ci din contribuțiile candidaților. Însă, de fapt, aceste sume se transformă în bani publici. Cum? Statul român le returnează acestora fondurile cheltuite, dacă partidele au depășit pragul de 3% în alegeri.
Surse din piața de TV susțin că „televiziunile au cerut de la partide banii înainte sau, în cel mai rău caz pentru ele, să fie plătite la câteva zile după apariția spoturilor”. Această normă de plată, în avans sau imediat după apariție, s-a realizat de la partide și pentru site-uri. Ceea ce înseamnă că în primă fază, până la decontarea de la stat, partidele au fost nevoite să-și procure bugetele.
Spre exemplu, omul de afaceri George Becali a împrumutat PSD cu 500.000 de euro, după cum a declarat Gabriela Firea. Suma urmează să îi fie returnată după alegeri, când partidul va lua banii de la stat.
Top contribuții în campania pentru europarlamentare
Suma maximă pe care un candidat la europarlamentare a putut s-o folosească în campanie a fost de 2.5 milioane de lei, echivalentul a 500.000 de euro. Iată cum arată donatorii principali, conform documentării Snoop.
PSD folosește agenții de publicitate. Reclame pe Antena3, RTV, Digi24, Realitatea, B1
Partidul condus de Marcel Ciolacu nu a încheiat contractele pentru promovare în mod direct cu televiziunile sau site-urile, ci prin intermediul unor agenții de publicitate, ceea ce este o metodă standard în zona clasică de publicitate.
Avantajul, în cazul contractelor politice, este acela că agenția de publicitate este cea care face plățile, astfel că PSD nu raportează către AEP unde au ajuns banii, ci doar că i-a folosit printr-un intermediar.
Propaganda electorală la televiziuni s-a derulat prin intermediul Concept Media Management SRL. Firma este deținută de Vlanga Brândușa Andreea – 95% și Ciprian-Gabriel Scrieciu – 5%, soțul său.
Brândușa Vlanga se regăsește în 2020 pe lista de donatori ai Pro România cu 400.000 de lei. Este acționar / administrator în 5 firme și în alte 4 firme radiate, conform termene.ro.
Spoturile PSD au putut fi urmărite în campania electorală pentru europarlamentare pe posturi precum Antena 3, RTV, Digi24, Realitatea sau B1.
Clipul este filmat chiar în curtea PSD din Kiseleff nr. 10. Mesajul este repetat în mai multe clipuri, dar cu diferite personaje. Unele clipuri au ajuns la un milion de vizualizări.
Cel mai vizionat și distribuit mesaj de campanie, promovat insistent pe rețelele sociale, dar și la televiziuni centrale de știri, a fost cel referitor la faptul că „pensionarii României merită respect și recunoștință”.
Clipul distribuit de PSD a ajuns să aibă două milioane de vizualizări.
Dacă ți-a plăcut articolul, nu uita să îl DISTRIBUI și pentru PRIETENII tăi!
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.